maanantai 12. kesäkuuta 2017

Link ja luonnon kutsu sekä Link ja vatkattava miekka


Riskillä tuli ostettua, koska kaipasin sitä löytämisen iloa mitä horizon ei tarjonnut joten iskikö vai ei?
No kyllä iski. Tosin heti ensimmäinen ongelma tuli kuvanlaadun kanssa sillä pelin visuaalinen ilme on todella, siis TODELLA haalea.
Niillä asetuksilla mitä normaalisti telkkarissa käytän on musta mustaa ja muut värit sitä mitä pitää.
Aika monen pelin kohdalla on pakko jopa nostaa kirkkautta, että erottaa missä lattia loppuu ja seinä alkaa.
Tässä musta on harmaata ja kaikki muut värit todella haaleita.
Noh säätämisen avulla siitä sai paremman, mutta ei läheskään sitä tasoa miltä kaikki muut pelit on näyttäneet.

Esimerkki kuva suoraan googlesta etsittynä:



No mites se varsinainen peli sitten?
Aloitetaan vaikka siitä, että löytämisen iloa todellakin riittää ja viimeksi tutkein näin innoissani pelin maailmaa xenoblade chronicles X:n parissa joka on tavallaan osuvaa sillä Monolith joka teki XCX:n auttoi myös tämän pelin maailman luomisen kanssa.
Horisontissa näkyy jatkuvasti jotain mitä haluaa tutkia ja kerrankin voi sanoa, että jos näet vuoren jossain niin voit myös mennä sinne eikä kyse ole mistään bunny hoppingista kuten skyrimissa vaan Link oikeasti voi kiivetä vaikka minne jos stamina vaan riittää.


Mikä parasta niin tutkimisesta myös palkitaan.
Siinä missä horizon palkitsi lähinnä paikalla jossa on kiva ottaa kaunis kuva (jos sellaisesta tykkää) niin breath of the wild palkitsee erittäin kevyillä pulmilla joista saa korok siemenen.
No mitä niillä sitten tehdään? Laajennetaan inventaariota.
Kun huomaa, että melkein jokaisen vuoren huipulla tai piilossa olevassa paikassa odottaa tuollainen niin kummasti se kannustaa tutkimiseen.
Olkoonkin, että noita korok pulmia on vain muutama erilainen niin silti niihin ei kyllästy vaan aina esim. liitovarjolla liidellessä tähyilee alaspäin jos jossain näkyisi tuttu merkki.
Esim jos näkee vedessä kiviä ringissä niin niiden keskelle kuuluu heittää kivi tai jos vuoren huipulla on yksi kivi niin se kannattaa nostaa ylös sillä 95% varmuudella siellä on korok piilossa.

Yaaah! You found me

Mites sitten se aseiden hajoaminen?
No niitä hajoaa...paljon, mutta se ei oikeasti haittaa, koska niitä löytää jatkuvasti lisää.
Minulla ongelma oli lähinnä se, että jatkuvasti täytyi heittää heikompia aseita pois jotta saisi uusia tilalle.
Linkillä on taistelussa myös flurry rush kyky joka saattaa kuulostaa joltain hesburgerin jälkkäri jäätelöltä, mutta oikeasti tarkoittaa sitä, että Link väistää vihollisen iskun oikeaan aikaan jonka jälkeen aika hidastuu ja voi hetken aikaa mäiskiä vihua turpaan oikein kunnolla.

Itse en vaan tuossa oikeastaan koskaan onnistu. Toki voisin vaan syyttää itseäni, mutta esim kummassakin bayonetassa onnistun witch timessa vähintään 70% kerroista, kun taas tässä onnistun flurry rushissa ehkä 20% kerroista.
Pari syventävää tube videota katsottuani tulin siihen tulokseen, että vikaa on pelissäkin sillä välillä tuo aktivoituu vaikka Link ei ole lähelläkään vihollisen asetta ja välillä vihun ase tulee Linkistä läpi tuon väistön aikana.
No on tuossa ainakin se hyvä puoli, että flurry rush tekee kovistakin vihuista helppoja jos vaan aseet kestää joten itsellä ei tullut mitään "I'm so overpowered" fiilistä kuin vasta 100 tunnin paikkeilla kun varusteet oli jo kohtuu hyvät.
Tuon tuntimäärän jälkeen se onkin jo ansaittua.

Jopa Hyrulessa sosiaalinen media on iso juttu

Vielä pari asiaa joissa peli rikkoo perinteisen zelda kaavan ( ja joista en alunperin tykännyt ennen pelin aloittamista) on sydämen palasten etsimisen puute ja terveyden palauttaminen.
Ennen Link sai lisää sydämiä kun keräsi neljä sydämen palasta, mutta tässä saa jokaisesta shrinesta yhden spirit orbin. Neljä spirit orbia voi sitten vaihtaa yhteen sydämeen tai lisä staminaan jota tarvitaan esim kiipeilyssä.
Aluksi pelkäsin, että jos keskityn sydämien keräämiseen niin en pysty kiipeämään mihinkään, mutta tuo oli turha pelko sillä jo ihan vakiona olevalla yhdellä stamina rinkulalla pärjää hyvin kun vaan katsoo mistä kiipeää.
Itse keräsin ensin 13 sydäntä, koska tuo vaaditaan siihen, että voi vetää master swordin irti jalustasta (sori jos joku nyt koki tuon spoilerina) ja sen jälkeen otin hieman lisää staminaa ja sitten taas lisää sydämiä.
Kun olin tehnyt kaikki 120 shrinea + bossit niin minulla oli 27 sydäntä ja kolme ympyrää staminaa.

Niin mitä ne shrinet on?

Shrinen palkinto häämöttää

Shrinet on pieniä alueita joissa on joko pieni (varsin helppo) pulma ratkottavaksi tai sitten niissä on taistelu haaste.
Kun shrinen suorittaa niin lopussa odottaa aina arkku josta saa jonkun aseen, materiaaleja joita tarvitaan varusteiden päivittämiseen tai sitten vaan rahaa.
Joskus shrinessa on vain kyseinen arkku, mutta yleensä noin on vain silloin jos itse shrine on piilotettu joten sen löytämiseksi pitää hieman tehdä töitä.
Mitään varsinaisia luolastoja tässä ei siis ole. En siis laske edes niitä neljää divine beastia tuollaisiksi, koska nekin on varsin lyhyitä ja simppeleitä ainakin tällaisille zelda luolastoihin tottuneelle.
Se on kuitenkin ihan ok, sillä vaikka aluksi olin hieman pettynyt niin pitää muistaa, että shrineja on 120.
Jos kaikki olisi kiperiä pulmia niin noiden ratkominen kävisi jo työstä. Toki sellaisia isompia pulmia olisi voinut olla vaikka 10-15 joissa tulisi kekseliäästi kaikille kyvyille käyttöä. Nyt tuollaisia ei ole yhtään.

Let me upgrade that for you.

Varusteiden päivittäminen tekee skyward swordista paluun ja tällä kertaa sille on jopa käyttöä.
Oikeastaan jokainen vihollinen jättää jälkeensä jotain tavaraaa. Olkoon se sitten varpaankynsi, silmä tai muuta mukavaa niin kaikelle tulee käyttöä kunhan löytää ison keijukaisen joka osaa päivittää varusteita.
Perus suojauksen lisäksi jotkut varusteet saa set bonuksen kunhan ne ensin päivittää kaksi kertaa.
Esim stealth armor antaa linkille nopeamman liikkumisen yön aikana, muta tuo tosiaan vaatii sen, että jokainen asun osa on käytössä.
Yksi kokonaan uusi asia on ruoan kokkaus eli enää ei löydetä sydämiä ruohoa leikkaamalla (koska se on ulkoistettu postille) vaan nyt kokkaillaan.
Maksimissaan viisi eri raaka-ainetta voi heittää pannulle ja katsoa mitä siitä tulee.
Vinkkinä voin sanoa, että nuo monimutkaiset safkat voi unohtaa ja esim hearty radish antaa täydet sydämet + 3 extraa ja hearty durian antaa täydet sydämet + 4 extraa ihan vaan yksistään kokattuna.

Mitäs tänään syötäisiin?

Nyt alkaa oikeasti tämä teksti vaan venymään ja venymään vaikka piti jotain vaan pikaisesti kirjoittaa joten lopetetaan tähän. Tubesta löytyy n+1 videota pelistä monelta eri tekijältä joten jos isompaa infoa kaipaa niin sieltä löytyy.
Ai niin. Se ääninäyttely on enimmäkseen aika karseaa kuunneltavaa, mutta tämän pelin tähti on avoin maailma joka palkitsee tutkijan. Tai ainakin minut.
Seuraavaksi vatkataan miekkaa eli SKYWARD SWORD (jonka onneksi kirjoitin päivällä ja nyt vaan copy+paste)






Peli tuli tänään pelattua läpi ja aika tasan 40 tuntia sen parissa meni.
Luolastot oli ihan hyviä ja muutenkin breath of the wildin jälkeen kompaktimpi maailma toimi ihan kivasti.
Sain ihan tarpeeksi jo breathissa tutkia maailmaa joten itseä ei haitannut se ollenkaan, että tämän zeldan overworld oli lähinnä skyloft + tyhjä taivas.

Visuaalinen puolikin toimi ihan hyvin vaikika sahalaidat hieman silmään ottikin.
Myös musiikit oli varsin mainiot.

Sitten niitä miinuksia.
Varusteiden kehittäminen oli ihan kiva idea, mutta täysin turha jo pelkästään sen takia, että tarvittavia materiaaleja ei oikein tunnu saavan.
Itsellä harvinaisin oli monster claw. Googletin ja tuon pitäisi olla varsin perus droppi, mutta tuon 40 tunnin aikana sain noita vihuilta alle viisi kappaletta ja niitä tarvitaan vaikka mihin.
Eipä se silti haitannut, koska niitä päivityksiä ei tarvitse. Perus rauta kilven päivitin pykälää paremmaksi ja seuraavaksi sitten hommasinkin hylia kilven joka ei hajoa joten sitä ei tarvitse korjata eikä päivittää.
Myös pommi pussukka tuli päivitettyä pykälää isommaksi, mutta sekin oli pelin sujuvuuden kannalta turhaa, koska pommikukkia voi poimia taskuun aina kun niitä näkee joten pommeista ei ollut pulaa.

Pelissä oli myös täysin turhaa filleria eli lähinnä se laulun etsiminen. Varsinkin metsä ja tulivuori osio tuosta oli täysin keksimällä keksittyä pitkitystä. Kyllä. Minä haluan uida ja etsiä jotain helvetin nuotteja, koska lohikäärme jonka hengen pelastin ei vieläkään usko, että olen Hylian valitsema suuri sankari vaikka mulla on master sword selässä.

Ne isoimmat miinukset on kuitenkin Fi ja waggle waggle ohjaus kuten kaikki jo varmaan arvasi.

Navi ei koskaan käynyt hermoille. Toki se jatkuvasti huuteli "hey listen" (joka mun mielestä kuulosti varsin suloiselta), mutta kunhan ei vaan katsonut mitä asiaa sillä oli niin sai olla rauhassa.
Fi sitten taas tulee jatkuvasti kertomaan mitä olennaisimpia asioita. Näet välivideossa arkun niin Fi kertoo, että tuolla on 85% varmuudella tärkeää kamaa sisältävä arkku.
Näet pomon luo vievän oven niin joka hemmetin kerta se tulee sanomaan, että 87% varmuudella se on tärkeä ovi. Ei ole. Se on 100% varmuudella tärkeä ovi ja minä tiedän sen jo ennen kuin Fi ehtii edes tunkemaan itseään ruutuun.

No entä se ohjaus sitten.
Jotkut tykkää ja kivat niille, mutta minä en tykkää.
Ei se motella huitominen tunnu yhtään sen enempää miekkailulta mitä vaikka ekan red steelin kanssa. Olkoon vaan motion+ joka lukee liikkeet tarkemmin, mutta edelleen sulla on muovikapula kädessä jolla huidot ilmaa.
Kun ohjaus toimi niin ärsytti vaan se huitominen, mutta kun peli lukee liikkeet väärin niin alkaa vitutus.

Ei riitä kerta, kaksi kertaa tai 10 kertaa kun pitää vaikka lyödä ylhäältä alaspäin ja kohtuu rauhallisesti nostan käden ylös iskua varten niin Link jo sivaltaa alhaalta ylöspäin. Tuntuu melkein kuin olisin itse miekkailemassa. NOT.

Peli ei ole huono, mutta minulle huonoin 3d zelda ja kun lopputekstit rullasi niin päälimmäinen tunne oli helpottunut tieto siitä, että minun ei tarvitse heiluttaa sitä saamarin motea enää sekuntiakaan.
Vaikka Fi oli ärsyttävä ja tuo yksi osio oli turhaa filleriä niin silti ostaisin tämän uudelleen jos tulisi hd remake jossa olisi normaali perinteinen ohjaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti