maanantai 12. kesäkuuta 2017

Aloy ja kaunis maailma





Julkkarissa tämä tuli hommattua ja viimein sain aikaiseksi aloittaa pelaamisen ja tulihan se kahdesti pelattua läpi.
Ensin tuli vedettyä easylla rauhallisesti edeten. Ihan kirjaimellisesti sillä enimmäkseen etenin kyykyssä ja kierien.
Eihän sitä koskaan tiedä mitä puskan takana odottaa ja parempi olla itse se joka tekee ensimmäisen osuman.
Tuli myös oikeastaan aina mentyä täysin eri suuntaan mihin quest markeri osoitti ja otettua n.70 kuvaa jotka löytyy tästä.

Lopulta kun lopputekstit oli ohi ja niiden jälkeen tuleva cliffhanger lopetus hieman latistanut muuten hyvän lopun tunnelmaa niin kellossa oli 60 tuntia.
Kaksi sivutehtävää tuli missattua.

Heti seuraavana päivänä tuli aloitettua hardilla ihan uteliaisuudesta, koska moni on sanonut tämän olevan kohtuu haastava.
Nyt kun tiesi mitä aseita kannattaa käyttää ja mihin perkeihin panostaa niin aikaisin kuin mahdollista niin itselle peli oli jopa helpompi kuin eka kerta easylla.
Easylla en tosin kuollut kertaakaan ja hardilla kuutisen kertaa ja kaikki samassa paikassa.
Kyseessä tietenkin se corrupted zone jossa tapellaan kahta rock breakeria vastaan.
Toki olisin voinut tehdä tuon pelin parhaan armorin kanssa, mutta käytin sitä joka antaa 30 pojoa melee suojausta ja laitoin vielä hieman lisää melee suojausta + corruption suojausta.

Itse tarina siis meni ihan kuolematta. Pari kertaa tuli kuoltua myös parissa hunting trialissa, koska ne on vaan paskasti suunniteltu.
Esim se jossa pitää tappaa kaksi ravageria thunderjawn disc launcherilla.
Toki voit vaan tehdä siitä thunderjawista sun kaverin, mutta ei se niitä ravagereita hengiltä saa siinä ajassa mikä vaaditaan parhaaseen mitaliin.
Tuossa on oikeastaan pakko vaan ampua se disc launcher irti ja lähteä sen kanssa ravagerien perään samalla kun kaikki muut ampuu ja mätkii niin perkeleesti.

Nyt kun päästiin valittamisen makuun niin en tajua miksi guerilla on nerffannut tätä. Kyseessä kuitenkin on puhdas yksinpeli.
Tuorein päivitys nerffasi sen parhaan armorin ja nykyään se kestää hardilla 40% ja very hardilla 60% vähemmän mitä ennen.
Tuon lisäksi nerffattiin stealth armorit. Ennen nora silent hunter heavy armorilla oli stealth arvo 50 ja nyt 30.
Medium versiolla oli stealth arvo 40 ja nyt 20.
Tuo ilmeisesti muutettiin sen takia, että pelaajat laittoi heavy versioon pari kunnon stealth modia jonka jälkeen olit käytännössä näkymätön vihollisille. So what? Se on yksinpeli joten antaa niiden tehdä noin jos siitä iloa saavat.
Myös thuderjawn disc launcherit nerffattin ja nykyään niissä on 8 ammusta vanhan 12 sijaan.
Itse poistin koko pelin ja asensin uudestaan jotta sain pelata hardilla ilman nerffausta.
En kuitenkaan tehnyt mitään uber stealth armoria vaan käytin sitä medium versiota jossa on 40 stealth arvo ja laitoin siihen vaan suojausta meleetä vastaan.
Isoin syy sille, että halusin pelata ilman päivityksiä oli tietenkin se, että sain viimeisessä tehtävässä käyttää sitä parasta armoria sellaisena kuin se alunperinkin oli.
Tuon jälkeen en sitä sitten käyttänytkään.

Kaikista typerin muunnos on stealth tehtäviin keskittyvän hunting trialin yksi tehtävä jossa pitää lootata neljä sellaista laatikkoa jota ne shell walkerit kantaa selässään.
Alunperin noita laatikkoja on kahdessa paikassa 3kpl joten voit nopeasti vaan juosta ja lootata.
Tuo kuitenkin muutettiin niin, että nyt niissä paikoissa on enää yksi laatikko ja loput on jo niiden rapujen selässä. Aikaa toki on se sama hieman päälle minuutti kuin ennenkin.
Sanomattakin selvää, että tuossa on stealth täysi mahdottomuus.
Tosin sitä se on siinäkin trialissa jossa pitää tappaa kaksi stalkeria kahdessa minuutissa. Blast sling käteen ja paukkumaan.
EI niitä muuten ehdi tuossa ajassa tappamaan kun et edes tiedä missä ne on eikä niitä muutenkaan huomaamatta tappaa voi noin nopeasti mitenkään.

Noh tuosta päästäänkin taas iloisempiin asioihin eli aseisiin.
Siitä harvinainen peli, että ainakaan minulle tässä ei ollut yhtään turhaa asetta.
Joku rattler esim saattaa vaikuttaa aivan turhalta, mutta esim wellowbackit ja corruptorit tippuu aika mukavasti kun ne ensin jäädyttää ja sitten tuolla menee ampumaan läheltä.
Tuo oli yksi asia jonka opein easy läpipeluun aikana ja nyt hommasin heti perus jää pommeja ampuvan slingin ja rattlerin. Ne on molemmat vielä halpojakin.
Samoin shadow ropecaster on silkkaa parhautta kun siihen laittaa kolme kovaa handling modia. Tänäänkin tapoin kaksi stormbirdia ennen kuin ne ehti hyökkäämään kertaakaan.
Ropecasterilla maahan -> jäädytys -> stickyja blast slingilla jossa kolme kovaa damage modia = bye bye birdie.

Tekemistä tässä on kyllä ihan tarpeeksi. Tarinan lisäksi on 36 sivutehtävää (14 errands / 22 side quests), viisi paikkaa joissa on jokaisessa 3 metsästys trialia, viisi rosvojen leiriä vallattavaksi ja korruptoituneita alueita taisi olla yli 10.
Sitten on läjä kerättävää joista tärkeimpiin saa ostettua kartat. Suosittelen sieltä collectibles valikosta lukemaan kaikki vantage pointien tekstit.
Varsin kiintoisaa juttua ja noitahan ei siis mainita siinä vantage pointin audio logissa ollenkaan joten moni saattaa missata nuo.

Ei tämä silti minulle täyden kympin peli ole.
Tässä on kaksi ongelmaa joista toinen korjautui omaa asennetta muuttamalla.

Ekana se jatkuva focuksella jälkien seuraaminen. Sitä on siis melkein joka tehtävässä. "Maybe I should use my focus". "I can follow these tracks with my focus". "Lets focus on following these tracks with my focus".
Okei tuon viimeisen keksein itse, mutta tuota on aivan liikaa. Aluksi tuo häiritsi niin paljon, että vaikka monissa sivutehtävissäkin on tavallaan oma pikku tarinansa ja ihan kiintoisaa settiä niin tuo jälkien seuraaminen saa ne tuntumaan itseään toistavilta.
Sitten kun alkoi vaan olettamaan, että seuraavaksi taas seurataan focuksella jälkiä niin tuo lakkasi häiritsemästä ja jos tehtiinkin jotain muuta niin se oli suorastaan positiivinen yllätys.

Toinen vika on se, että maailma on vaan kaunis kulissi ja siellä ei oikeasti ole mitään tutkittavaa ja löydettävää.
Esim se yksi alue on täynnä isoja pilvenpiirtäjien raunioita, mutta ei niissä mitään ole. Koko tuolla alueella on neljä pientä vihujen leiriä jotka käydään läpi yhdessä tehtävässä sekä neljä niitä collectibleja joihin voi ostaa kartan.
Loput alueesta on vaan pelkkää (erittäin nättiä) kulissia. Ei mitään löydettävää. Tai voi jossain olla yksi luettava tekstin pätkä joka on pizza mainos (tuo oikeasti löytyy metsästä yhden ison ruostuneen robotin alta).

Olisi ollut kiva jos tässä olisi ollut edes jotain pieniä luolia joista voisi löytää vaikka randomisti arvotun violetin modin.
Tai on tässä yksi luola kohtuu lähellä aloitus aluetta. Siellä on 4-5 scrapperia ja sieltä saa violetin modin. Tuo onkin sitten ainoa.
Jotain kertoo sekin, että olin ihan aidosti yllättynyt kun jonkun lammen vieressä oli joku pieni puinen vaja ja siellä oli sisällä kaksi lootattavaa laatikkoa.
Tuokin taisi olla ainut kerta kun tuollaiseen törmäsin. Yleensä jos näkee jonkun random mökin jossain keskellä metsää niin siinä on ovi kiinni.

Nyt ainoa löytämisen ilo oli se, kun löysi paikan josta saa otettua hienon kuvan.
Toki jos oikein valittamaan haluaa alkaa niin on tässä muutama asia kuten se, että npc hahmot ei reagoi mitenkään siihen jos pelaaja juoksee niitä päin. Voit vaikka hypätä vartijan päälle seisomaan jos haluat.
Nuo asiat oli kunnossa jo ekassa assassins creedissa, josta päästäänkin seuraavaan ihmetyksen aiheeseen.

Itselle tuli yllätyksenä se, että tämähän on tehty täysin "ubi kaavalla".
Otetaan verrokiksi vaikka far cry 4.

Far cryssa kiivetään radio torneihin ja tässä tallneckin päälle.
Far cryssa on ne vallattavat outpostit ja tässä bandit campit.
Myös inventaarion kasvattaminen on tehty täysin samalla tavalla. Far cryssa tarvitaan sarvikuonon (?) nahka jotta voi tehdä isomman lompakon ja tässä tarvitaan 500 palaa metallia (vai mitä ne shardit on), 300 oksaa ja kalanruoto(!), jotta voi tehdä uuden isomman pussukan ammuksille.
Samoin jatkuva kasvien noukkiminen parannus ja suojaus juomia varten tuo kummasti far cryn mieleen.
Tietenkin hiipiessä piiloudutaan maagisesti pitkään ruohoon ja vihelletään vihuille jotka tulevat varmaan kuolemaan kerta toisensa jälkeen. Melkein kuin assassins creedia pelaisi.
Tietenkin myös kerättävää on julmetusti vain sen takia, että pelissä on kerättävää.

En siis sano, että tuo on vika, mutta ihmetyttää kuitenkin kun ubin pelejä haukutaan juuri siitä kun niissä on aina sama kaava, mutta tässä se ei haittaakaan tai sitten sitä ei edes tajuta kuinka samalla kaavalla tämäkin on tehty.
Itsehän en ole vieläkään tuohon ubi kaavaan kyllästynyt joten en laske sitä miinukseksi, mutta tuo vaati kyllä yhden nukutun yön ja asenne muutoksen, että peli alkoi kunnolla maistumaan.
Sen jälkeen olikin aina pakko hakea vielä tuo collectible ja vallata vielä tuo leiri jne.

Ai niin oli tässä se tarinakin joka toimi ainakin itselle ja se oli hienoa, että tässä tavallaan kulkee kaksi tarinaa rinnakkain eli noihin eri heimoihin liittyvät jutut ja sitten otetaan selvää, että mikä se zero dawn oikein olikaan.
Menneisyyden tapahtumat kerrotaan audio ja teksti logeissa joita löytyy vähintään tarpeeksi vanhan maailman bunkkereista. Suurella mielenkiinnolla tuli luettua ja kuunneltua kaikki mitä löysin.
Edelleen harmittaa se, että tämä olisi toiminut erittäin hyvin tällaisena itsenäisenä pelinään ja lopetus olisi ollut erittäin hyvä ja tunnelmallinen, mutta tietenkin oli taas pakko laittaa se perinteinen cliffhanger sinne loppuun.
Kyllä sen jatko-osan olisi voinut tehdä ilman tuotakin. Noh tämä ainakin on myynyt niin hyvin, että se jatko varmaan tullaan myös saamaan.

Kyllä tälle nyt sen 9/10 voi antaa.
Muutamasta viasta huolimatta aika pirun hyvä suoritus porukalta joka on ennen tehnyt putkiräiskintöjä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti